Veelgestelde vragen
Heeft u op deze website nog niet gevonden wat u zocht? Mogelijk staat uw vraag dan in de lijst op deze pagina. Voor het gemak hebben wij de vragen verdeeld naar herkomst. Dus bent u zorgaanbieder, verwijzer, inwoner of gemeente? Dan vindt u mogelijk uw vraag (plus antwoord) bij uw gedeelte. Of vul een trefwoord in. Staat u vraag er niet tussen? Gebruik dan het formulier onderaan deze pagina om uw vraag te stellen.
Aanbieder
Overige
Allereerst willen we ervoor zorgen dat overal in de Achterhoek de benodigde hulp en ondersteuning beschikbaar is. Op dit moment blijkt dit niet altijd het geval, met name aan de randen van de regio. Die slag maken we in ieder geval met deze nieuwe inkoop. Ook grijpen we de kans aan om de segmenten beter te laten aansluiten op de dienstverlening van zorgaanbieders en de ondersteuningsbehoeften van inwoners. Er gebeurt nog veel meer in de regio om tot de beoogde transformatie te komen. Denk aan de Brede Monitoring en de regionale Ontwikkelagenda. Met de nieuwe inkoop spelen we ook nadrukkelijk(er) op deze ontwikkelingen in.
Inkoop 2026
Eind 2025 lopen de huidige overeenkomsten voor Jeugdhulp, Wmo en Wonen af. Dit betekent dat er nieuwe overeenkomsten afgesloten moeten worden.
De gemeenten in de Achterhoek zien de nieuwe inkoop als kans om de volgende stap te zetten op weg naar optimale hulp en ondersteuning voor inwoners in de Achterhoek. Oftewel, de transformatie. Dit was met een verlenging van de huidige overeenkomsten niet mogelijk.
Het voordeel van een gefaseerde aanbesteding is dat niet alles tegelijk komt. Aanbieders die zich willen inschrijven op meerdere onderdelen van de inkoop, krijgen lucht doordat de ‘deadlines’ niet allemaal op hetzelfde moment zijn. Ook de gemeenten geeft dit lucht. Niet alle beoordelingen gebeuren straks op hetzelfde moment. Dit komt ook de zorgvuldigheid ten goede.
Zie hiervoor de agenda. De nieuwe overeenkomsten gaan in op 1 januari 2026.
De gemeenten vinden het belangrijk dat inwoners die gebruikmaken van onze hulp en ondersteuning zo min mogelijk hinder ondervinden van de nieuwe inkoop. Daarom komt er een ruime overgangsregeling, zodat het merendeel van de cliënten bij de eigen zorgaanbieder het traject kan afmaken.
Daar valt nu nog niets over te zeggen. De aanbestedingen zijn nog volop gaande. Het uitgangspunt is wel dat we het zorglandschap overzichtelijk willen houden en tegelijkertijd al onze inwoners de hulp en ondersteuning willen bieden die ze nodig hebben.
Het gaat om de volgende 6 onderdelen:
- Ambulante jeugdhulp
- Jeugdhulp met verblijf
- Jeugdhulp Crisis
- Wmo begeleiding
- Wonen
- Wonen gericht op zelfstandigheid
Begin 2025 volgt nog de aanbesteding Safe Houses.
In de afgelopen jaren hebben we gemerkt dat er te veel nadelen zitten aan deze vorm van financiering. Dit is ook landelijk de ervaring. In de Achterhoek past de PxQ (waarbij P staat voor de prijs en Q voor het aantal) financiering beter.
Via deze website en via de nieuwsbrief van Sociaal Domein Achterhoek. Ontvang je deze nieuwsbrief nog niet? Meld je dan aan via het inschrijfformulier.
Ja, dit is toegestaan. Tijdens de aanbesteding geldt een contactverbod. Het is niet toegestaan om over de aanbesteding / inkoop contact te hebben met de gemeenten. De enige uitzondering hierop is het opvragen van een referentie als u deze wilt gebruiken bij uw inschrijving.
Inkoop (algemeen)
Met vragen kunt u contact opnemen met uw lokale contractmanager of met het team CLM van Sociaal Domein Achterhoek. Hun contactgegevens staan op deze website.
Social Return is erop gericht zoveel mogelijk mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen. In de aanbesteding voor het leveren van zorg en/of ondersteuning in de Achterhoek hebben de gemeenten dit instrument expliciet opgenomen. Het Werkgeversservicepunt Achterhoek (WSP) helpt zorgaanbieders die met deze verplichting te maken krijgen. Dit zijn zorgaanbieders met een opdrachtsom van meer dan 200.000 euro. Samen met het WSP kan de zorgaanbieder bekijken hoe de Social Return verplichting het beste valt in te vullen. Ook monitort het WSP in hoeverre zorgaanbieders aan hun verplichting voldoen. Overigens lijkt Social Return vaak onmogelijk of lastig, toch zijn er al een hoop mooie resultaten geboekt. Het WSP denkt graag met zorgaanbieders mee. Vragen? U mailt het WSP via info@wspachterhoek.nl.
Het overzicht van zorgaanbieders die per 1 juli 2022 gecontracteerd zijn om zorg en/of ondersteuning te leveren aan inwoners van de Achterhoekse gemeenten, kunt u hier downloaden.
Regionaal Meldpunt Zorg
De gemeenten doen er alles aan om binnen de beschikbare middelen de best mogelijke zorg in te kopen. Toch kan het gebeuren dat in de praktijk geen goede zorg wordt geboden. Of bijvoorbeeld dat de zorg die is afgesproken, bewust niet wordt geleverd. Als dit regelmatig voorkomt, kan er sprake zijn van (financiële) rechtmatigheden. Daarnaast willen de gemeenten de verschillen beoordelen tussen goede en minder goede zorgorganisaties. Daarom kan uw melding belangrijk zijn.
Het meldpunt neemt geen klachten in behandeling. Deze kunt u indienen bij de zorgorganisatie. U kunt een klacht hebben als u ontevreden bent over de manier waarop de zorgorganisatie u informeert. Of over de manier waarop zij met u omgaan. Uw klacht kan ook gaan over procedurefouten of organisatorische fouten. Zorgorganisaties hebben een (onafhankelijke) klachtencommissie. Deze commissie kan u ook vertellen waar u terecht kunt als u ontevreden bent over de uitspraak van de klachtencommissie.
Om een melding door te doen, vult u het meldingsformulier volledig in. Het ingevulde formulier mailt u naar toezicht@sociaaldomeinachterhoek.nl. Met verzending verklaart u dat deze gegevens juist en betrouwbaar zijn. Ook geeft u het meldpunt toestemming deze gegevens te registreren.
Let op! Onduidelijke of zeer algemene meldingen worden wel geregistreerd, maar niet verder in behandeling genomen.
Ja dat kan. Stuur een e-mail met uw contactgegevens naar toezicht@sociaaldomeinachterhoek.nl en we nemen contact met u op.
Overige
Zorgaanbieders zijn verplicht een calamiteit of geweldincident te melden bij de toezichthouder. Kijk voor meer informatie op de pagina 'Hoe meld ik een calamiteit of geweldsincident'.
Voor zorgfraude is er binnen Sociaal Domein Achterhoek het Regionaal Meldpunt Zorg SDA. Kijk voor meer informatie op de pagina 'Regionaal Meldpunt Zorg SDA'.
Sinds de invoering van de AVG (privacywet) zijn de eisen aangepast rondom het gebruik van persoonsgegevens. Ook gelden er strengere regels rondom een beveiligde werkomgeving, datalekken en andere schendingen van de voorschriften van de privacywetgeving. Krijgt u te maken met een datalek? Dan moet u dit melden bij de betrokken Functionaris Gegevensbescherming. De contactgegevens zijn:
Functionaris Gegevensbescherming (FG)
Geregistreerd: Anne-Marie Nas
Email: a.nas@doetinchem.nl
Telefoonnummer: 0314-377377
Zorg die in het buitenland wordt vormgegeven en/of geleverd, wordt door de Achterhoekse gemeenten niet gefinancierd. Niet middels Zorg in Natura (ZiN) en ook niet via een Persoonsgebonden Budget (PGB). De reden waarom de Achterhoekse gemeenten deze zorg niet financieren, is omdat de gemeenten geen toezicht kunnen houden op de kwaliteit, veiligheid, rechtmatigheid en doelmatigheid van de geboden zorg. Bovendien kan er sprake zijn van andere of afwijkende wet- en regelgeving in het buitenland, wat kan conflicteren met de eisen in het inkoopdocument van de acht Achterhoekse gemeenten.
Verwijzer
Overige
Allereerst willen we ervoor zorgen dat overal in de Achterhoek de benodigde hulp en ondersteuning beschikbaar is. Op dit moment blijkt dit niet altijd het geval, met name aan de randen van de regio. Die slag maken we in ieder geval met deze nieuwe inkoop. Ook grijpen we de kans aan om de segmenten beter te laten aansluiten op de dienstverlening van zorgaanbieders en de ondersteuningsbehoeften van inwoners. Er gebeurt nog veel meer in de regio om tot de beoogde transformatie te komen. Denk aan de Brede Monitoring en de regionale Ontwikkelagenda. Met de nieuwe inkoop spelen we ook nadrukkelijk(er) op deze ontwikkelingen in.
Inkoop 2026
Eind 2025 lopen de huidige overeenkomsten voor Jeugdhulp, Wmo en Wonen af. Dit betekent dat er nieuwe overeenkomsten afgesloten moeten worden.
De gemeenten in de Achterhoek zien de nieuwe inkoop als kans om de volgende stap te zetten op weg naar optimale hulp en ondersteuning voor inwoners in de Achterhoek. Oftewel, de transformatie. Dit was met een verlenging van de huidige overeenkomsten niet mogelijk.
Het voordeel van een gefaseerde aanbesteding is dat niet alles tegelijk komt. Aanbieders die zich willen inschrijven op meerdere onderdelen van de inkoop, krijgen lucht doordat de ‘deadlines’ niet allemaal op hetzelfde moment zijn. Ook de gemeenten geeft dit lucht. Niet alle beoordelingen gebeuren straks op hetzelfde moment. Dit komt ook de zorgvuldigheid ten goede.
Zie hiervoor de agenda. De nieuwe overeenkomsten gaan in op 1 januari 2026.
Daar valt nu nog niets over te zeggen. De aanbestedingen zijn nog volop gaande. Het uitgangspunt is wel dat we het zorglandschap overzichtelijk willen houden en tegelijkertijd al onze inwoners de hulp en ondersteuning willen bieden die ze nodig hebben.
Het gaat om de volgende 6 onderdelen:
- Ambulante jeugdhulp
- Jeugdhulp met verblijf
- Jeugdhulp Crisis
- Wmo begeleiding
- Wonen
- Wonen gericht op zelfstandigheid
Begin 2025 volgt nog de aanbesteding Safe Houses.
In de afgelopen jaren hebben we gemerkt dat er te veel nadelen zitten aan deze vorm van financiering. Dit is ook landelijk de ervaring. In de Achterhoek past de PxQ (waarbij P staat voor de prijs en Q voor het aantal) financiering beter.
Via deze website en via de nieuwsbrief van Sociaal Domein Achterhoek. Ontvang je deze nieuwsbrief nog niet? Meld je dan aan via het inschrijfformulier.
Inkoop (algemeen)
Het overzicht van zorgaanbieders die per 1 juli 2022 gecontracteerd zijn om zorg en/of ondersteuning te leveren aan inwoners van de Achterhoekse gemeenten, kunt u hier downloaden.
Regionaal Meldpunt Zorg
De gemeenten doen er alles aan om binnen de beschikbare middelen de best mogelijke zorg in te kopen. Toch kan het gebeuren dat in de praktijk geen goede zorg wordt geboden. Of bijvoorbeeld dat de zorg die is afgesproken, bewust niet wordt geleverd. Als dit regelmatig voorkomt, kan er sprake zijn van (financiële) rechtmatigheden. Daarnaast willen de gemeenten de verschillen beoordelen tussen goede en minder goede zorgorganisaties. Daarom kan uw melding belangrijk zijn.
Het meldpunt neemt geen klachten in behandeling. Deze kunt u indienen bij de zorgorganisatie. U kunt een klacht hebben als u ontevreden bent over de manier waarop de zorgorganisatie u informeert. Of over de manier waarop zij met u omgaan. Uw klacht kan ook gaan over procedurefouten of organisatorische fouten. Zorgorganisaties hebben een (onafhankelijke) klachtencommissie. Deze commissie kan u ook vertellen waar u terecht kunt als u ontevreden bent over de uitspraak van de klachtencommissie.
Om een melding door te doen, vult u het meldingsformulier volledig in. Het ingevulde formulier mailt u naar toezicht@sociaaldomeinachterhoek.nl. Met verzending verklaart u dat deze gegevens juist en betrouwbaar zijn. Ook geeft u het meldpunt toestemming deze gegevens te registreren.
Let op! Onduidelijke of zeer algemene meldingen worden wel geregistreerd, maar niet verder in behandeling genomen.
Ja dat kan. Stuur een e-mail met uw contactgegevens naar toezicht@sociaaldomeinachterhoek.nl en we nemen contact met u op.
Overige
Zorgaanbieders zijn verplicht een calamiteit of geweldincident te melden bij de toezichthouder. Kijk voor meer informatie op de pagina 'Hoe meld ik een calamiteit of geweldsincident'.
Voor zorgfraude is er binnen Sociaal Domein Achterhoek het Regionaal Meldpunt Zorg SDA. Kijk voor meer informatie op de pagina 'Regionaal Meldpunt Zorg SDA'.
Inwoner
Inkoop 2026
De gemeenten vinden het belangrijk dat inwoners die gebruikmaken van onze hulp en ondersteuning zo min mogelijk hinder ondervinden van de nieuwe inkoop. Daarom komt er een ruime overgangsregeling, zodat het merendeel van de cliënten bij de eigen zorgaanbieder het traject kan afmaken.
Regionaal Meldpunt Zorg
De gemeenten doen er alles aan om binnen de beschikbare middelen de best mogelijke zorg in te kopen. Toch kan het gebeuren dat in de praktijk geen goede zorg wordt geboden. Of bijvoorbeeld dat de zorg die is afgesproken, bewust niet wordt geleverd. Als dit regelmatig voorkomt, kan er sprake zijn van (financiële) rechtmatigheden. Daarnaast willen de gemeenten de verschillen beoordelen tussen goede en minder goede zorgorganisaties. Daarom kan uw melding belangrijk zijn.
Het meldpunt neemt geen klachten in behandeling. Deze kunt u indienen bij de zorgorganisatie. U kunt een klacht hebben als u ontevreden bent over de manier waarop de zorgorganisatie u informeert. Of over de manier waarop zij met u omgaan. Uw klacht kan ook gaan over procedurefouten of organisatorische fouten. Zorgorganisaties hebben een (onafhankelijke) klachtencommissie. Deze commissie kan u ook vertellen waar u terecht kunt als u ontevreden bent over de uitspraak van de klachtencommissie.
Om een melding door te doen, vult u het meldingsformulier volledig in. Het ingevulde formulier mailt u naar toezicht@sociaaldomeinachterhoek.nl. Met verzending verklaart u dat deze gegevens juist en betrouwbaar zijn. Ook geeft u het meldpunt toestemming deze gegevens te registreren.
Let op! Onduidelijke of zeer algemene meldingen worden wel geregistreerd, maar niet verder in behandeling genomen.
Ja dat kan. Stuur een e-mail met uw contactgegevens naar toezicht@sociaaldomeinachterhoek.nl en we nemen contact met u op.
Overige
Zorgaanbieders zijn verplicht een calamiteit of geweldincident te melden bij de toezichthouder. Kijk voor meer informatie op de pagina 'Hoe meld ik een calamiteit of geweldsincident'.
Voor zorgfraude is er binnen Sociaal Domein Achterhoek het Regionaal Meldpunt Zorg SDA. Kijk voor meer informatie op de pagina 'Regionaal Meldpunt Zorg SDA'.
Wij adviseren u om contact op te nemen met uw gemeente. In iedere gemeente werkt het verkrijgen van zorg, hulp of ondersteuning op een andere manier. Via de pagina 'inwoner' kunt u uw gemeente selecteren en rechtstreeks naar de juiste webpagina gaan.
Gemeente
Overige
Allereerst willen we ervoor zorgen dat overal in de Achterhoek de benodigde hulp en ondersteuning beschikbaar is. Op dit moment blijkt dit niet altijd het geval, met name aan de randen van de regio. Die slag maken we in ieder geval met deze nieuwe inkoop. Ook grijpen we de kans aan om de segmenten beter te laten aansluiten op de dienstverlening van zorgaanbieders en de ondersteuningsbehoeften van inwoners. Er gebeurt nog veel meer in de regio om tot de beoogde transformatie te komen. Denk aan de Brede Monitoring en de regionale Ontwikkelagenda. Met de nieuwe inkoop spelen we ook nadrukkelijk(er) op deze ontwikkelingen in.
Inkoop 2026
Nee. Het verhaal van de aanbesteding geldt niet voor inwoners met een pgb. Voor inwoners met pgb is het niet van belang welke zorgaanbieders vanaf 2026 gecontracteerd zijn. Immers, ze regelen zelf de zorgaanbieder die hun zorg of ondersteuning levert.
Eind 2025 lopen de huidige overeenkomsten voor Jeugdhulp, Wmo en Wonen af. Dit betekent dat er nieuwe overeenkomsten afgesloten moeten worden.
De gemeenten in de Achterhoek zien de nieuwe inkoop als kans om de volgende stap te zetten op weg naar optimale hulp en ondersteuning voor inwoners in de Achterhoek. Oftewel, de transformatie. Dit was met een verlenging van de huidige overeenkomsten niet mogelijk.
Het voordeel van een gefaseerde aanbesteding is dat niet alles tegelijk komt. Aanbieders die zich willen inschrijven op meerdere onderdelen van de inkoop, krijgen lucht doordat de ‘deadlines’ niet allemaal op hetzelfde moment zijn. Ook de gemeenten geeft dit lucht. Niet alle beoordelingen gebeuren straks op hetzelfde moment. Dit komt ook de zorgvuldigheid ten goede.
Zie hiervoor de agenda. De nieuwe overeenkomsten gaan in op 1 januari 2026.
De gemeenten vinden het belangrijk dat inwoners die gebruikmaken van onze hulp en ondersteuning zo min mogelijk hinder ondervinden van de nieuwe inkoop. Daarom komt er een ruime overgangsregeling, zodat het merendeel van de cliënten bij de eigen zorgaanbieder het traject kan afmaken.
Daar valt nu nog niets over te zeggen. De aanbestedingen zijn nog volop gaande. Het uitgangspunt is wel dat we het zorglandschap overzichtelijk willen houden en tegelijkertijd al onze inwoners de hulp en ondersteuning willen bieden die ze nodig hebben.
Het gaat om de volgende 6 onderdelen:
- Ambulante jeugdhulp
- Jeugdhulp met verblijf
- Jeugdhulp Crisis
- Wmo begeleiding
- Wonen
- Wonen gericht op zelfstandigheid
Begin 2025 volgt nog de aanbesteding Safe Houses.
In de afgelopen jaren hebben we gemerkt dat er te veel nadelen zitten aan deze vorm van financiering. Dit is ook landelijk de ervaring. In de Achterhoek past de PxQ (waarbij P staat voor de prijs en Q voor het aantal) financiering beter.
Via deze website en via de nieuwsbrief van Sociaal Domein Achterhoek. Ontvang je deze nieuwsbrief nog niet? Meld je dan aan via het inschrijfformulier.
Ja, dit is toegestaan. Tijdens de aanbesteding geldt een contactverbod. Het is niet toegestaan om over de aanbesteding / inkoop contact te hebben met de gemeenten. De enige uitzondering hierop is het opvragen van een referentie als u deze wilt gebruiken bij uw inschrijving.
Inkoop (algemeen)
Social Return is erop gericht zoveel mogelijk mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen. In de aanbesteding voor het leveren van zorg en/of ondersteuning in de Achterhoek hebben de gemeenten dit instrument expliciet opgenomen. Het Werkgeversservicepunt Achterhoek (WSP) helpt zorgaanbieders die met deze verplichting te maken krijgen. Dit zijn zorgaanbieders met een opdrachtsom van meer dan 200.000 euro. Samen met het WSP kan de zorgaanbieder bekijken hoe de Social Return verplichting het beste valt in te vullen. Ook monitort het WSP in hoeverre zorgaanbieders aan hun verplichting voldoen. Overigens lijkt Social Return vaak onmogelijk of lastig, toch zijn er al een hoop mooie resultaten geboekt. Het WSP denkt graag met zorgaanbieders mee. Vragen? U mailt het WSP via info@wspachterhoek.nl.
Regionaal Meldpunt Zorg
De gemeenten doen er alles aan om binnen de beschikbare middelen de best mogelijke zorg in te kopen. Toch kan het gebeuren dat in de praktijk geen goede zorg wordt geboden. Of bijvoorbeeld dat de zorg die is afgesproken, bewust niet wordt geleverd. Als dit regelmatig voorkomt, kan er sprake zijn van (financiële) rechtmatigheden. Daarnaast willen de gemeenten de verschillen beoordelen tussen goede en minder goede zorgorganisaties. Daarom kan uw melding belangrijk zijn.
Het meldpunt neemt geen klachten in behandeling. Deze kunt u indienen bij de zorgorganisatie. U kunt een klacht hebben als u ontevreden bent over de manier waarop de zorgorganisatie u informeert. Of over de manier waarop zij met u omgaan. Uw klacht kan ook gaan over procedurefouten of organisatorische fouten. Zorgorganisaties hebben een (onafhankelijke) klachtencommissie. Deze commissie kan u ook vertellen waar u terecht kunt als u ontevreden bent over de uitspraak van de klachtencommissie.
Om een melding door te doen, vult u het meldingsformulier volledig in. Het ingevulde formulier mailt u naar toezicht@sociaaldomeinachterhoek.nl. Met verzending verklaart u dat deze gegevens juist en betrouwbaar zijn. Ook geeft u het meldpunt toestemming deze gegevens te registreren.
Let op! Onduidelijke of zeer algemene meldingen worden wel geregistreerd, maar niet verder in behandeling genomen.
Ja dat kan. Stuur een e-mail met uw contactgegevens naar toezicht@sociaaldomeinachterhoek.nl en we nemen contact met u op.
Overige
Zorgaanbieders zijn verplicht een calamiteit of geweldincident te melden bij de toezichthouder. Kijk voor meer informatie op de pagina 'Hoe meld ik een calamiteit of geweldsincident'.
Voor zorgfraude is er binnen Sociaal Domein Achterhoek het Regionaal Meldpunt Zorg SDA. Kijk voor meer informatie op de pagina 'Regionaal Meldpunt Zorg SDA'.
Zorg die in het buitenland wordt vormgegeven en/of geleverd, wordt door de Achterhoekse gemeenten niet gefinancierd. Niet middels Zorg in Natura (ZiN) en ook niet via een Persoonsgebonden Budget (PGB). De reden waarom de Achterhoekse gemeenten deze zorg niet financieren, is omdat de gemeenten geen toezicht kunnen houden op de kwaliteit, veiligheid, rechtmatigheid en doelmatigheid van de geboden zorg. Bovendien kan er sprake zijn van andere of afwijkende wet- en regelgeving in het buitenland, wat kan conflicteren met de eisen in het inkoopdocument van de acht Achterhoekse gemeenten.