Bij elke melding volgt de gemeente 5 stappen:

  1. Vaststellen van de hulpvraag en deze uitwerken in resultaten die behaald moeten worden.
  2. De problematieken en beperkingen in kaart brengen.
  3. De noodzakelijke ondersteuning in aard en omvang bepalen. Dit is beschrijvend en nog niet de voorziening die nodig is.
  4. In kaart brengen in welke mate eigen kracht, gebruikelijke hulp, mantelzorg, hulp uit het sociale netwerk of een algemene voorziening een oplossing biedt.
  5. Vaststellen of er nog iets overblijft om te compenseren via een maatwerkvoorziening. Deze uitkomsten worden vastgelegd in een verslag. Dit verslag is voor de melder.

Het is belangrijk om altijd te kijken naar de ondersteuning die noodzakelijk is om de vastgestelde hulpvraag (uitgewerkt in resultaten) te behalen. Dit betreft zowel volume, duur als zwaarte van de ondersteuning. Aanbod of openingstijden van een aanbieder zijn niet leidend.

Als als de inwoner zich meldt met de vraag om een specifieke maatwerkvoorziening, begint de gemeente ook met stap 1.

De vastgestelde resultaten moet de aanbieder ontvangen. De aanbieder werkt aan het behalen van deze resultaten door (sub)doelen te stellen. Resultaten en (sub)doelen moeten SMART worden geformuleerd.

Terug naar inhoudsopgave handboek
Naar boven